دسته‌بندی نشده

متخصص درمان ریشه دندان در شهرک غرب ( اندودانتیکس )

در این مطلب به معرفی دندانپزشک های شهرک غرب که تخصص ریشه دندان دارند خواهیم پرداخت . همانطور که میدانید ریشه دندان نیاز به یک تخصص کاملا جداگانه دارد و هر دندانپزشکی متخصص ریشه نیست . پس داشتن این تخصص وقتی شما می خواهید مراجعه کنید بسیار مهم است . در این مطلب سعی شده بهترین متخصص ریشه دندان در شهرک غرب و یا مناطق اطراف معرفی شوند. شما میتوانید با مراجعه به مطلب بهترین متخصص ریشه دندان غرب تهران بغیر از شهرک غرب سایر متخصصین این حوزه را بشناید .

درمان ریشه دندان توسط متخصص درمان ریشه دندان

قیمت انجام درمان توسط متخصص ریشه دندان در شهرک غرب چقدر است ؟

در دندانپزشکی های غرب تهران قیمت این خدمات متفاوت است . اگر به دنبال پاسخ به این سال هستید باید گفت قیمت درمان ریشه دندان بسیتگی به میزان کانال هایی دارد که باید درمان شود اما میتوان گفت به اضای هر کانال درمان ریشه دندان قیمت 1 میلیون تومان در شهرک غرب توسط دندانپزشک های این منطقه ارائه میشود .

نحوه درمان ریشه دندان توسط متخصص ریشه دندان در شهرک غرب

هدف از درمان ریشه دندان، کمک به حفظ دندان درجای خود و از بین بردن درد و عفونت در ناحیه ریشه است. مدت زمان درمان دندان های به عصب رسیده معمولا یک جلسه بوده و در صورت نیاز به دو جلسه افزایش می یابد. انواع روش های درمان ریشه دندان عبارتند از:

  • جراحی اپیکواکتومی

این روش یکی از جراحی های سرپایی متداول برای درمان عفونت هایی است که به انتهای ریشه رسیده است و نمی توان با درمان های معمولی آن را درمان نمود. این روش معمولا در اقدامات آخر برای درمان استفاده می شود. در جراحی اپیکواکتومی متخصص ریشه دندان را باز می کند تا پس از دسترسی به آن، ریشه را بریده و تمیز کند. در انتها نیز محل بریده شده با رزین یا دیگر مواد ترمیمی مناسب پر می شود. دندان پزشکان متخصص از این روش برای موارد زیر استفاده می کنند:

-درمان قبلی عصب دندان موفقیت آمیز نبوده باشد.

-این روش روشی مناسب برای دندان هایی است که کانال های ریشه ساختار پیچیده و دسترسی دشواری دارند.

-درمان کیست ها و ضایعات استخوانی در نوک ریشه را امکان پذیر می کند.

-جراحی اپیکواکتومی درمانی مناسب برای افرادی است که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و ممکن است با عفونت های بازگشتی مواجه شوند.

-در صورت بازگشت مجدد عفونت به نوک ریشه دندان و باقی ماندن آن به جراحی اپیکواکتومی نیاز خواهد بود.

  • عصب کشی یا اندو

عصب کشی یا روت کانال نیز روشی درمانی است که طی آن عفونت و عصب از درون دندان برداشته می شوند. مدت زمان درمان معمولا بیش از 30 دقیقه خواهد بود. مراحل عصب کشی دندان به صورت زیر انجام می شود:

-در عفونت های شدید دندان پزشک پیش از شروع درمان 10 تا 15 روز قبل، مصرف آنتی بیوتیک را توصیه خواهد کرد. در عفونت های خفیف بیمار نیازی به مصرف آنتی بیوتیک پیش از درمان نخواهد داشت.

-درمان با تزریق بی حسی موضعی با دوزی مشخص آغاز خواهد شد. مدت زمان بی حسی به شرایط فرد بستگی دارد اما اغلب 10 تا 15 دقیقه لثه ها به صورت کامل بی حس می شوند.

-دسترسی به پالپ دندان با سوراخ کردن دندان صورت می گیرد. 

-برداشتن پالپ مرده و عصب های عفونی با ابزار خاصی انجام می شود.

-برای جلوگیری از عفونت مجدد، دندان پزشک از آنتی بیوتیک موضعی برای ضد عفونی و پاکسازی کانال کمک می گیرد.

-در این مرحله پر کردن کانال دندان با سیلر (ماده پر کننده مخصوص برای ممانعت از عفونت مجدد) و ماده لاستیک گوتاپرکا انجام می شود. 

-پس از پر کردن دندان، به دلیل آسیب پذیر بودن دندان درمان شده و بدون پالپ، باید روکش دندان در اسرع وقت قالب گیری، آماده و نصب شود.

  • درمان مجدد ریشه یا ری اندو

امکان عفونی شدن مجدد دندان عصب کشی شده به دلایل مختلفی وجود دارد. در اغلب موارد درمان ریشه دندان، در سال های آینده نیازی به درمان مجدد وجود نخواهد داشت اما این اتفاق در کمتر از 20 درصد از درمان ها ممکن است رخ دهد. در ابتدا دندان پزشک باید وضعیت دندان عصب کشی شده را ارزیابی کند. عکس برداری برای تعیین علت علائم به وجود آمده ضروری است. برای درمان مجدد ریشه، اندودنتیست پرکردگی های درمان قبل را خارج نموده و به بررسی کانال های اضافی احتمالی و منشا عفونت مجدد می پردازد. پس از درمان و پاکسازی کانال و ریشه دندان مجدد از مواد پر کننده برای تکمیل درمان استفاده خواهد شد. این روش نیز از جمله آخرین اقدامات برای حفظ دندان و از بین نرفتن آن می باشد. دندان پزشک برای استحکام بیشتر دندان روکش کردن را توصیه خواهد کرد. از جمله علائمی که نشان دهنده تغییر در دندان های عصب کشی شده است عبارتند از:

  • -احساس درد مداوم یا شدید در دندان عصب کشی شده
  • -تغییر کردن رنگ دندان
  • -حساس شدن دندان درمان شده به تغییر دما
  • -حساس بودن دندان به فشار و لمس
  • -تورم، عفونت و التهاب لثه
  • -ترشح یا جوش روی لثه

دندان هایی که در درمان اولیه روکش شده اند را نیز می توان مجددا عصب کشی نمود. برداشتن روکش به شرایط به وجود آمده برای دندان بستگی دارد. ممکن است برای ری اندو به برداشتن روکش نیاز نباشد. اما اگر روکش برداشته شود و درمان انجام گیرد، فرم دندان عوض می شود و نیاز به روکش جدید خواهد بود. پس از درمان مجدد احتمال داشتن درد وجود دارد. دندان پزشک برای کنترل درد، مسکن مناسبی را تجویز خواهد کرد. این درد باید در مدت زمان حدودا 2 هفته به مرور زمان کاهش یابد. در غیر این صورت باید مجددا به متخصص درمان ریشه مراجعه نمود.

  • درمان ریشه دندان با لیزر

درمان ریشه دندان با لیزر روشی جدید برای درمان عفونت به وجود آمده در کانال دندان است. این روش نسبت به روش عصب کشی قدیمی دارای دو مزیت مهم است. با لیزر می توان دیواره دندان را به صورت عمیق عفونت زدایی نمود همچنین در مواردی که دسترسی به کانال عصبی به دلیل آناتومی پیچیده کانال وجود دارد، لیزر روش بهتری برای درمان خواهد بود. در لیزر درمانی از امواج صوتی و انرژی متمرکز شده نور برای خارج کردن باکتری ها، پوسیدگی ها و آلودگی ها استفاده می شود. این درمان نیز ممکن است به بیش از یک جلسه نیاز داشته باشد. مراحل عصب کشی با لیزر عبارتند از:

  •  -سوراخ کردن تاج دندان با کمک لیرز
  • -حذف لایه های داخلی دندان و بخش های عفونی شده به روش سنتی یا با کمک لیزر
  • -پاکسازی و ضدعفونی کردن داخل دندان
  • -پر کردن
  • -روکش (در صورت نیاز)

یکی دیگر از مزایای این روش در مقابل روش سنتی عصب کشی دندان، عدم نیاز ضروری به بی حس کردن لثه در هنگام درمان است. ماندگاری دندان عصب کشی شده با لیزر نیز مانند روش سنتی به عوامل متعددی وابسته است. از جمله فاکتورهای مهمی که می تواند ماندگاری درمان ریشه دندان با لیزر را افرایش دهد موارد زیر هستند:

-از مهمترین عوامل دقت و درمان صحیح توسط پزشک است که به چه میزان توانسته است ساختار دندان را تا حد ممکن حفظ نماید.

-دندان عصب کشی شده نیز مانند تمام دندان های سالم به مراقبت و مسواک زدن نیاز دارد. رعایت بهداشت دهان و دندان در جلوگیری از عفونت، پوسیدگی و ماندگاری دندان ها نقش مهمی را ایفا می کند. 

برخی از علل آسیب ریشه دندان

موارد مختلفی از بیماری ها یا آسیب های خارجی می توانند به ریشه دندان آسیب وارد کنند. از جمله این علت ها:

  • شکستگی ریشه دندان

شکستگی ریشه دندان می تواند در نواحی لبه لثه ای ریشه، ناحیه میانی و ناحیه انتهای ریشه به دو صورت زیر رخ دهد:

-شکستگی با ضربه افقی

معمولا ضرباتی که به صورت افقی به ریشه دندان وارد می شوند به دلیل حوادثی مانند تصادفات، ضربه در حین ورزش و… اتفاق می افتد. در مواردی که شکستگی ریشه به صورت افقی و در انتهای ریشه باشد، موفقیت آمیز بودن درمان و باقی ماندن دندان در آن بالا خواهد بود.

-شکستگی با ضربه عمودی

شکستگی عمودی از سمت تاج دندان شروع می شود و معمولا بیشتر در افرادی دیده می شود که به علت های مختلف چند دندان خود را از دست داده اند و هنگام جویدن غذا فشار عضلات جونده به دندان های باقی مانده بیش از حالت طبیعی باشد. این فرم از شکستگی در دندان هایی که سطح وسیعی از آن ها با پر کردگی ها پر شده اند نیز دیده می شود. شکستگی عمودی اگر درمان نشود تا ریشه ادامه پیدا خواهد کرد. در شکستگی های عمودی که شکستگی تا نزدیک لبه لثه (ارتباط با سالکوس لثه ایجاد شده باشد) رسیده باشد، امکان درمان طولانی مدت کاهش می یابد.

شکستگی دندان معمولا با علائم زیر همراه است و سریعا باید درمان شود:

-احساس درد در هنگام جویدن یا گاز گرفتن غذا

-متورم شدن لثه ها

-حساس بودن دندان ها به مواد غذایی شیرین، سرد و گرم

-تب

-بد بو شدن دهان

برای درمان این نوع شکستگی ها دندان پزشک به میزان شکستگی و شرایط دندان دقت می کند:

-اگر شکستگی در ناحیه مینا و عاج دندان رخ داده باشد، دندان پزشک از پر کردگی ها، روکش و باندینگ برای ترمیم دندان و زیبایی استفاده می کند.

-اگر شکستگی به ناحیه عصب رسیده باشد، دندان پزشک باید به درمان عصب ریشه دندان بپردازد.

-در مواردی که ریشه دندان نیز شکسته باشد ممکن است بتوان با درمان ریشه دندان آن را نجات داد در غیر این صورت دندان آسیب دیده کشیده شده و با بریج و ایمپلنت جایگزین خواهد شد.

  • عفونت ریشه

هنگام عفونی شدن دندان، قسمت پالپ دندان آسیب می بیند و باید برای درمان این مشکل نیز در اسرع وقت اقدام نمود. هر چقدر سریع تر درمان دندان ها انجام شوند به همان میزان امکان نجات دندان و نکشیدن آن بیشتر است. البته در مورد این بیماری خطر سرایت آن به دیگر بخش های بدن نیز وجود دارد. این عارضه با علائم زیر همراه خواهد بود:

-احساس درد و ناراحتی

-حساس بودن دندان ها (خفیف یا شدید) به فشار در هنگام جویدن غذا و یا هر گونه فشار دیگر به دندان ها

-حساس بودن دندان ها به سردی و گرمی مواد غذایی

-بروز ترشحات چرکی به رنگ زرد یا سبز

-متورم و قرمز شدن لثه دندان و اطراف آن

-احتمال حس تورم در نواحی صورت و گردن (در موارد شدیدتر)

برای دندان عفونی شده روش های زیر جهت درمان به کار می روند:

-درمان کانال ریشه

-تخلیه عفونت از لثه، درمان ریشه دندان و سپس استفاده از روکش یا تاج مصنوعی

-کشیدن دندان و تخلیه عفونت

درمان ریشه دندان شیری

دندان های شیری در سنین کودکی نقش دندان های اصلی در سنین بزرگسالی را در 

  • نحوه صحبت کردن
  • خوردن مواد غذایی
  • زیبایی ظاهری
  • سلامت دستگاه گوارش
  • و…

ایفا می کنند به همین دلیل بسیاری از روش های درمان مانند درمان ریشه دندان، روکش کردن و… برای این دندان ها (با کمی تفاوت) نیز انجام می شود. از جمله تفاوت های عصب کشی دندان های اصلی با دندان های شیری:

  • دندان های شیری سریع تر و با درد کمتری نسبت به دندان های اصلی درمان می شوند. 
  • امکان درمان ریشه دندان شیری در طی یک جلسه وجود دارد اما در دندان های اصلی در برخی مواقع بیش از یک جلسه زمان نیاز دارد.
  • روکش دندان پس از درمان ریشه برای دندان های اصلی معمولا ضروری است اما برای تمام دندان های شیری ممکن است نیاز نباشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا