دکتر پوست و مو

معرفی کامل بیماری ها و حساسیت های پوستی + عکس

 

پوست یکی از حساس ترین نقاط در بدن است که شاید بتوان گفت بیش از هر عضو دیگری در معرض آسیب های مختلف قرار دارد .اختلالات پوستی  ،بیماری ها و حساسیت ها از نظر علائم و شدت بسیار با یکدیگر متفاوت هستند.

معرفی کامل بیماری ها و حساسیت های پوستی

بیماری و حساسیت های پوستی می توانند موقتی یا دائمی باشند و ممکن است بدون درد یا دردناک باشند. دلایل ابتلا می تواند شرایط محیطی یا بهداشت ، در برخی دیگر در اثر موارد ژنتیکی و ارثی باشد.

برخی از بیماری های پوستی خفیف هستند و برخی دیگر می توانند برای بدن بسیارخطرناک باشند. در حالی که اکثر اختلالات پوستی جزئی هستند ، اما حساسیت و بیماری های مزمن می توانند مسئله جدی تری را نشان دهند.

انواع بیماری های پوستی

هر مشکلی که پوست با آن مواجه می شود به دو صورت نوع اول و نوع دوم است.در نوع اول بیماری مادرزادی است یا فرد بعدا مبتلا می شود اما در نوع دوم آسیب های بیماری و حساسیت های نوع اول مشاهده می شود.

 

بیشتر دلیل ابتلا به بیماری های پوستی نوع دوم، عفونت در پوست است.بیماری هایی مثل زونا و آبله مرغان در اثر گسترش عفونت در کل سیستم بدن ایجاد می شوند.بیماری ام آر اس ای در کنار سلولیت از دیگر عفونت های پوستی هستند.

 

عوامل خانوادگی و ژنتیکی باعث اختلالاتی مثل انواع خال ها و کک و مک می گردد.مشکل ماه گرفتگی در اغلب موارد مادرزادی است.

 

در حساسیت های پوستی می توان اگزمای آلرژیک یا درماتیت را نام برد.عوارض بیماری هایی مثل دیابت برخی حساسیت های پوستی و بیماری های پوستی می گردد.

 

انواع حساسیت های پوستی با عکس

وقتی پوست قرمز شده است ،برجسته است و یا خارش دارد این وضعیت ،ناخوشایند و دردناک است و فرد از حضور در اجتماع  خودداری می کند.

 بثورات پوستی می تواند توسط بسیاری از موارد ، از جمله قرار گرفتن در معرض گیاهان خاص (به عنوان مثال پیچک سمی) ، واکنش های آلرژیک به دارو یا یک ماده غذایی ایجاد شود.

ضایعات پوستی یا بثورات همچنین می تواند به دلیل بیماری مانند سرخک یا آبله مرغان ایجاد شود.

اگزما و کهیر که هر دو مربوط به آلرژی هستند ، دو نوع متداول در بثورات پوستی هستند. اگر بیماری پوستی شما ناشی از آلرژی باشد ، متخصص پوست می تواند وضعیت شما را تشخیص داده و درمان کند ، بنابراین با مراجعه به موقع به متخصص پوست و مو جای نگرانی نخواهد بود.

اگزما

اگزما چیست ؟

 

اگزما ، که به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود ، بین 10 تا 20 درصد کودکان و 1 تا 3 درصد بزرگسالان را درگیر می کند.

 

 یکی از علائم رایج اگزما ، خشکی و قرمزی پوست ، حساسیت شدید و خارش پوست است. گاهی اوقات ، به ویژه هنگام آلودگی ، ممکن است پوست برجستگی های کوچک و تاول های پر از مایعی داشته باشد که مایع شفاف یا مایل به زرد رنگ  از تاول خارج می شود. افراد مبتلا به اگزما اغلب سابقه خانوادگی آلرژی دارند.

 

تاول های آبدار شبیه سوختگی بیشتر در روی دست مشاهده می گردد.

 

برخی از عوامل ایجاد اگزمای آلرژیک

  • حساسیت به حیوانات خانگی
  •  حساسیت به محصولات پاک کننده
  • گرد و خاک

 

کهیر

مطالب مرتبط

بهترین دکتر پوست و مو در غرب تهران

کهیر چیست ؟

کهیر ،تاول یا جوش های قرمز رنگ است که بر روی بدن ظاهر می شود. این بیماری اگر بیش از شش هفته طول بکشد ، کهیرخفیف نامیده می شود و اگر بیش از شش هفته ادامه یابد ، کهیر مزمن است. کهیر مزمز معمولاً در اثر قرار گرفتن در معرض ماده حساسیت زا یا در اثر عفونت ایجاد می شود. علت کهیر مزمن تا حد زیادی ناشناخته است.

 

کهیر برجستگی های خارش دار ایجاد می کند. به طور معمول کهیرها قرمز رنگ به نظر می رسند و با فشار دادن در مرکز آنها سفید رنگ می شوند .

 

بیماری ها و حساسیت های پوستی حساسیت پوستی درماتیت تماسی

حساسیت پوستی درماتیت تماسی

 

درماتیت تماسی ایجاد تاول های آبدار است که در تماس پوست با ماده تحریک کننده یا ماده حساسیت زا ظاهر می شود. علائم می تواند شامل جوش ، تاول ، خارش پوست و سوزش باشد

  • . صابون ها
  •  مواد شوینده لباس
  • نرم کننده های پارچه
  • شامپوها
  •  یا حتی قرار گرفتن بیش از حد در معرض آب – همه می توانند باعث درماتیت تماسی شوند.

مطالب مرتبط

راه های درمان جوش صورت

معرفی بیماری ها و حساسیت های پوستی

 

سایر مواردی که می توانند واکنش آلرژیک درماتیت تماسی ایجاد کنند عبارتند از

فلزات (مانند نیکل ، یک جز از فولاد ضد زنگ و سایر آلیاژهای مورد استفاده برای ساخت جواهرات

 

  • لباس
  • چسب ها
  • لاک ناخن
  •  داروهای موضعی
  •  گیاهان 
  • دستکش های لاتکس

 

گاهی اوقات یک ماده حساسیت زا واکنش پوستی ایجاد نمی کند مگر اینکه پوست در معرض نور خورشید نیز قرار بگیرد. به این بیماری درماتیت تماسی فوتوالرژیک گفته می شود.

 

این موضوع می تواند با محصولاتی مانند لوسیون اصلاح ، ضد آفتاب و برخی از عطرها ایجاد شود.

 

انواع بیماری های پوستی

 

آکنه

آکنه چیست ؟

آکنه که شبیه جوش است بیشتر در شانه ها ، بالای کمر ، روی گردن ،بالای سینه و چهره بروز می کند

علائم آکنه شامل رشد جوش های سرسیاه ، جوش های سر سفید ، جوش ها معمولی یا کیست های بزرگ  می باشد.اگر آکنه درمان نشود جای جوش ها که زخم شده اند باقی می مانند و رنگ پوست تیره می شود.

 

بیماری ها و حساسیت های پوستی

تاول تبخالی چیست؟

 

از نشانه های این بیماری ایجاد تاول های قرمز و آبدار است که درد دارند و در اطراف دهان و روی لب ها مشاهده می شوند.

 

 در مراحل اول ابتلا تاول ها دردی به شکل گز گز دارند.عدم درمان باعث می شود که این تاول ها تبدیل به زخم شوند.

 

   نشانه های ابتلا علائم خفیفی  مانند تب ملایم ،احساس درد در بدن و متورم شدن غدد لنفاوی می باشد که شباهت زیادی به نشانه های سرماخوردگی دارد.

 

کلوئید پوستی چیست

کلوئید پوستی چیست؟

 

ضایعات پوستی سفت ،ارتجاعی  و برجسته که رنگ های مختلفی دارد ، کلوئید پوستی نامیده می شوند.این بیماری پوستی خوش خیم است و واگیر دار نیست.

 

تغییر بافت بدن ، خارش زیاد و احساس درد از علائم این بیماری است.می تواند همرنگ پوست ، قرمز و یا تیره باشد.

 

راش یا بثورات پوستی چیست ؟

راش یا بثورات پوستی چیست ؟

 

راش های پوستی باعث تغییر در رنگ ، ظاهر و بافت پوست می شوند.راش ممکن است در یک قسمت از پوست دیده شود و یا تمامی پوست را درگیر کند.تغییر رنگ پوست ، احساس خارش ، خشکی و ترک خوردگی پوست ، ورم و برجستگی ، درد و تاول در پوست از نشانه های راش پوستی است.

 

مطالب مرتبط

بیماری زونا چیست؟

 

گزش پشه ، بیماری های سیستم ایمنی ، عفونت های قارچی ،حساسیت ، عفونت های ایجاد شده توسط باکتری ها و عوارض جانبی مصرف برخی دارو ها می تواند مسبب ایجاد راش پوستی شود.

در صورت مشاهده علائم شدید باید سریعا به متخصص پوست و مو مراجعه نمایید.

بیماری ندول یا گرهک تیروئیدی چیست؟

بیماری ندول یا گرهک تیروئیدی چیست؟

 

با رشد غیر طبیعی بافت های پوست مشکل ندول ایجاد می شود.در این حالت گره ها یا دانه های ریز در زیر پوست ایجاد می شود.این گره ها می توانند به بافت عمیق پوست یا اندام های داخلی گسترش یابند.به هر توده ای در زیر پوست که یک سانتی متر باشد گره گفته می شود.

 

معمولا اگر به سایر نقاط منتقل نشوند ، مشکلی ایجاد نمی کنند.گره هایی که در بافت های عمیق بروز می کنند قابل تشخیص نیستند.

 

تاول چیست

تاول پوستی چیست؟

 

حباب های پر از مایعات که در روی پوست دیده می شوند و به تماس و فشار حساس هستند.لایه بالایی پوست محل ایجاد تاول است و داخل ان می تواند چرک ، مایع آبکی و یا خون باشد.میزان آسیب و خارش تاول به اندازه ی آن و علت تاول بستگی دارد.

 

بولا یا تاول آبکی چیست بیماری ها و حساسیت های پوستی

بولا یا تاول آبکی چیست؟

 

بولا یک نوع دیگری از تاول است که در زیر لایه نازکی از پوست ، مایعات شفاف و بی رنگ تجمع می کند.می تواند عوارض جانبی سایر بیماری های پوستی مثل درماتیت تماسی باشد.

از علائم عفونت پوستی می تواند تغییر رنگ مایع درون تاول از شفاف به سفید باشد.

بیماری کورک چیست

بیماری کورک چیست

وقتی یک عامل باکتریایی یا قارچی باعث ایجاد التهاب در فولیکول مو می شود ، جوش های برجسته و پر از چرک که درد زیادی دارند در زیر پوست احساس می شوند.نوعی از جوش های خوشه ای در اثر این بیماری پوستی در ناحیه ی عفونت زده زیر پوست بروز می کنند.

این جوش ها قرمز رنگ بوده و بسیار حساس هستند.احتمال ترکیدن جوش و خروج چرک وجود دارد.در زیر بغل ها ،صورت ، گردن و بالای سینه و باسن مشاهده می گردند.

بیماری کراتوز اکتینیک چیست؟

بیماری کراتوز اکتینیک چیست؟

کراتوز اکتینیک شایعترین پیش سرطانی است که در پوست آسیب دیده در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش (UV)  است که در  اثرات مستقیم نور خورشید و یا برنزه شدن در کلینیک های زیبایی دچار مشکل می شود

ناهنجاری های پوستی سفت و زبر یا پوسته پوسته در روی بدن ایجاد می شود.این وصله ها از دو سانتی متر کوچک تر بوده و قرمز کم رنگ یا قهوه ای هستند.

گال پوستی چیست؟

گال پوستی چیست؟

راش های پوستی که خارش شدیدی دارند و ممکن است همراه جوش یا تاول های ریز باشد ، گال نامیده می شود.این بیماری نوعی آلودگی پوستی است که توسط کنه ایجاد می شود

کنه های ریز ممکن است چندین ماه روی پوست زندگی کنند و با تخم گزاری در پوست سبب ابتلا به گال پوستی می شوند.

بیماری ها و حساسیت های پوستی عفونت پوستی سلولیت چیست؟

عفونت پوستی سلولیت چیست؟

 

قرمز شدن پوست و مشاهده ی تورم که سرعت انتشار زیادی دارد از نشانه های سلولیت است.درد و حساسیت به لمس در پوست احساس می شود.گسترش قرمزی پوست ، تب و لزر می تواند از نشانه های ابتلا به عفونت باشد.

عامل باکتری و قارچ در ابتلا به این بیماری نقش دارد.در صورت مشاهده علائم به متخصص پوست مراجعه شود.

بیماری ها و حساسیت های پوستی بیماری کیست سباسه

بیماری کیست سباسه چیست؟

 

از شایع ترین کیست های غیر سرطانی پوست کیست سباسه است. این ناهنجاری یک کیسه ی حاوی مایعات است.بیشتر در روی صورت ، گردن مشاهده می شود و درد احساس می شود.

کیست های سباسه به آرامی رشد می کنند و خطری ندارند ، اما در صورت عدم درمان ممکن است ناراحت کننده باشند.

 

بیماری ها و حساسیت های پوستی

بیماری زونا چیست؟

 

زونا یک نوع عفونت ویروسی در پوست است که در اثر آن بثورات با سوزش و خارش در روی پوست دیده می شود.

زونا توسط ویروس واریسلا-زوستر – همان ویروسی که باعث آبله مرغان می شود – ایجاد می شود.زونا علائم دیگری مثل بی حالی ، سر درد ،تب و لرز دارد.

اگرچه زونا می تواند در هر نقطه از بدن را درگیر کند ، اما بیشتر اوقات به صورت یک نوار تاول زده به سمت چپ یا راست نیم تنه می پیچد.

 

آبله مرغان

 

بیماری ها و حساسیت های پوستی

 

بیماری آبله مرغان چیست؟

 

آبله مرغان ، که با نام واریسلا نیز شناخته می شود ، بیماری بسیار مسری است که در اثر عفونت با ویروس واریسلا زوستر  ایجاد می شود.

 

این بیماری منجر به ایجاد بثورات پوستی که به شکل تاول های کوچک و خارش دار هستند ، می شود و در نهایت این بثورات  جوش می زند. این بیماری معمولاً از سینه ، پشت و صورت شروع می شود.

 

وقتی تاول ها خشک شده و پینه می بندند ،احتمال سرایت کاهش می یابد.

 

بیماری پسوریازس

بیماری پسوریازیس چیست؟

 

پسوریازیس نوعی اختلال پوستی است که سبب می گردد سلول های پوست تا ده برابر سریعتر از حد طبیعی تکثیر شوند. این موضوع باعث می شود پوست به صورت لکه های قرمز، ناهموار، برجسته و پوشیده شده با پوسته های سفید دیده شود.

 

این بیماری در هرجا ممکن است رخ دهد اما بیشتر آنها در پوست سر ، آرنج ، زانو و کمر ظاهر می شود. پسوریازیس از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود و واگیر دار نیست.

 

بیماری ها و حساسیت های پوستی

بیماری زرد زخم چیست؟

 

بیشتر در اطفال و نوزادان دیده می شود.در دور دهان و دماغ و چانه بثورات پوستی پدید می آید.تاول های آبدار که سوزش دارند روی پوست دیده می شود.

 

بیماری ها و حساسیت های پوستی

بیماری ها و حساسیت های پوستی

بیماری هرپس سیمپلکس چیست؟

 

عامل این بیماری دو نوع ویروس است ، تاول های آبدار که مایع زردرنگی در درون آن قرار دارد و بعد از مدتی پینه می شود.

اضطراب و استرس ، چرخه قاعدگی ،بیماری های مختلف و اثر نور خورشید می توانند عامل ابتلا به هرپس سیمپلکس باشند.

نشانه های ابتلا شبیه به بیماری آنفولانزا یا سرما خوردگی مانند تب مختصر ، بی حالی ، سردرد و … می باشد.

 

بیماری ها و حساسیت های پوستی

بیماری ها و حساسیت های پوستی ؛ زگیل پوستی چیست؟

 

زگیل بیشتر در مخاط و روی پوست بروز می کند.زگیل ها بیشتر همرنگ پوست هستند و ظاهر سفت و زمخت دارند.فقط زگیل کف پا درد دارد و سایر نواحی دردری احساس نمی شود.زگیل بیشتر در روی دست ها و پا ها دیده می شود.

ویروسی با نام پاپیلومای انسانی عامل زگیل است.زگیل به صورت گروهی رو پوست هم دیده می شود.

کدام بیماری های پوستی واگیر دار است؟

 

از بیماری های معرفی شده زگیل ، آبله مرغان و به مقدار کمتر بیماری زونا واگیر دار هستند.

بیماری ها و حساسیت های پوستی

مطالب مرتبط

متخصص پوست و مو چه خدماتی ارائه می دهد؟

نوشته های مشابه

5 دیدگاه

  1. سلام و خسته نباشید
    من خشکی افتضاح پوست دارم یک پمادی چیزی بگین لطفا که از وازلین هم قوی تر باشه
    و اینکه پوستم در قسمت های مختلف بدنم بصورت نقطه ای قرمز و پوسته میشه(فلس دار)
    داروی پیشنهادتون ؟

  2. سلام از آبرسان استفاده کنید احتمال قوی پوستتون دهیدراته شده آبرسان های دیپ سنس عالیه بسته به نوع پوستتون انتخاب و مشکلتون رو درمان کنید فقط در کنار آبرسان حتما از کرم مرطوب کننده استفاده کنید

  3. سلام وقتتون بخیر من مدت زیادی هست پوستم در ناحیه زیر بغل خشک و خارش شدید داره ب طوری که بعد خراش ترک ترک میشه و اینکه نازک شده دکتر رفتم امپول برای حساسیت فصلی نوشت اول خوب شد بعد دوباره شروع شد الانم اندام خصوصی دچار این موضوع شده. میشه راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا