دامپزشک

بیماری های رایج حیوانات خانگی و مراجعه به دامپزشکی

امروزه افرادی که حیوانات خانگی نگهداری می کنند حتما  بیماری های رایج حیوانات خانگی که ممکن است حیوان آنها نیز به آن دچار شوند، آشنا می باشند.

بسیاری از این بیماری ها با مراقبت های منظم و استفاده از دارو به راحتی قابل درمان می باشند، نکته مهم اینجاست که برخی از این بیماری ها مسری بوده و قابل سرایت به انسان نیز می باشد

به همین دلیل سعی کنید هر دو ماه یکبار و نیز هر فصل، برای واکسیناسیون و چکاپ بیماری های رایج حیوانات خانگی به دامپزشکی مراجعه کنید.

بیماری های رایج حیوانات خانگی

بیماری های رایج حیوانات خانگی چیست؟

امروزه نگهداری حیوانات مخصوصا سگ و گربه بسیار رایج شده است.

حیوانات خانگی نیز بر اثر عواملی دچار برخی بیماری هایی می شوند که در برخی موارد انسان را نیز مبتلا می کند از این رو باید در حفظ سلامت آنها دقت بیشتری به عمل آید.

افرادی که حیوان خانگی نگهداری می کنند باید با انواع بیماری های سگ و گربه آشنایی داشته باشند تا در صورت دیده شدن هر یک از علائم آنها فورا به دامپزشک مراجعه کنند.

از جمله بیماری های رایج حیوانات خانگی و از علائم آنها می توان به بیماری جرب که از جمله بیماری های رایج سگ ها می باشد که در این نوع از بیماری پوست دچار خارش شده و قسمتی از آن دچار ریزش مو می شود

بیماری های حیوان های خانگی

مطالب مرتبط

دامپزشک کیست و چه مسئولیت های دامپزشک در برابر حیوان خانگی دارد؟

نگه داری از حیوانات خانگیبیماری دیابت که بسیار رایج در بین گربه و سگ بوده و به صورت خستگی، ادرار زیاد، کاهش وزن ناگهانی و افزایش تشنگی و گرسنگی اشاره کرد،

بیماری زردی که به صورت تب، لاغری، تورم غدد و کم خونی دیده می شود، از جمله سایر بیماری ها می توان به

  • هاری
  • عفونت قارچی
  • بیماری دیستمپر
  • بیماری صرع
  • بیماری زامبی
  • بیماری تنفسیِ کنل کاف یا سرفه در سگ
  • پاروا ویروس (Parvovirus)
  •   توکسوپلاسموز اشاره کرد.

بیماری های رایج حیوانات خانگی

زمان مراجعه به دامپزشک به دلیل بیماری های رایج حیوانات خانگی :

هر نوع حیوان خانگی که داشته باشید، باید هر چند وقت یکبار برای معاینه به دامپزشکی مراجعه کرده و از سلامت حیوان خود اطمینان نمایید.

  اگر به هر دلیلی علائم غیر طبیعی نظیر سرفه و بی حالی را مشاهده کردید حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

نگه داری از حیوانات

حتما سعی کنید هنگام مراجعه به دامپزشکی، یک شناسنامه سلامت تهیه کنید زیرا در شناسنامه تمام بیماری های رایج حیوانات خانگی تا کنون به آن دچار شده اند ثبت شده و این امر می تواند در روند چکاپ حیوان تاثیر داشته باشد.

بیماری های رایج حیوانات خانگی

چکاپ و زمان مراجعه به دامپزشکی

نگهداری از حیوانات نیازمند داشتن نظم و روتین چکاپ و انجام واکسیناسیون بوده و با توجه به سن و سال و میزان سلامت حیوان در تایم مشخصی باید به دامپزشکی مراجعه کنید.

برای انجام واکسیناسیون به مراکز معتبر و بهداشتی که دارای تجهیزات لازم می باشد، مراجعه کنید.

علاوه بر چکاپ منظم، در صورت مشاهده هرگونه علائم غیر طبیعی حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

واکسیناسیون

از جمله خدماتی که در دامپزشکی ها ارائه می شود می توان به گرفتن ناخن، تمیز کردن گوش، تزریق داروهای ضد انگل، واکسیناسیون و نیز معاینه دوره ای و چکاپ اشاره کرد.

بیماری های رایج حیوانات خانگی

شرایط نگهداری از حیوان خانگی در آپارتمان

برخلاف فضای آزاد، نگهداری حیوانات در آپارتمان سختی هایی به مراتب بیشتر از فضای آزاد را دارا می باشد و باید نکاتی را در رابطه با نگهداری از حیوانات خانگی رعایت کنید.

شرط اول برای نگهداری حیوانات خانگی، در نظر گرفتن شرایط خود است. هر حیوانی دارای محیط های مناسب جداگانه خود می باشند و شما باید قبل از انتخاب حیوان خانگی خود شرایط خود و منزل خود را در نظر بگیرید تا بتوانید انتخابی درست داشته باشید.

شرط دوم توجه به جثه حیوان است. اگر شما در اپارتمان کوچکی زندگی می کنید باید حیوانی با اندازه کوچک نگهداری کنید یا برعکس.

شرط سوم بعد از مشورت با مدیر ساختمان، ایمن نگه داشتن خانه است. حیوان خانگی شما به عنوان یک عضو خانواده شما محسوب می شود و باید خانه را برای محافظت از سلامت آنان ایمن کنید.

مثلا سیم های لخت را از خانه جمع کنید و گیاهان خطرناک را از دسترس انسان دور نگه دارید. شرط چهارم تامین غذای مناسب و محبت و توجه به آنان است.

شرط پنجم انتخاب دکوراسیون مناسب و تمیز نگه داشتن مداوم خانه است.

شرط آخر نیز انتخاب جای خواب مناسب برای حیوان خود می باشد. البته شما می توانید نکاتی فراتر از این ها را در نگهداری از حیوان خود رعایت کنید.

بیماری ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Captcha loading...

دکمه بازگشت به بالا