مشاوره ازدواج

مشاوره ازدواج چیست ؟

آنچه می توان از مشاور ازدواج انتظار داشت، چیست؟

مشاوره ازدواج چیست

آیا با عنوان “مشاوره ازدواج” آشنا هستید؟

مشاوره ازدواج که به آن زوج درمانی نیز گفته می شود، نوعی روان درمانی است. مشاوره ازدواج به انواع زوجین کمک می کند تا تعارضات را تشخیص و حل و فصل کرده و روابط خود را بهبود بخشند.

کلینیک آوای مهر

اوای مهر

شماره تماس:

638 30 777

639 30 777

ادرس:

ادرس تهرانپارس چهار راه تیر اندار جنب ایستگاه مترو تهرانپارس نبش اخوت پلاک 2 واحد 7

برای ادرس دقیق کلیک کنید


از طریق مشاوره ازدواج می توان در مورد بازسازی و تقویت رابطه، تصمیمات متفکرانه ای گرفته شود. مشاوره ازدواج غالباً توسط درمانگران دارای مجوز، معروف به درمانگران ازدواج و خانواده، ارائه می شود. این درمانگران دارای مدرک تحصیلات تکمیلی هستند. مشاوره ازدواج اغلب کوتاه مدت است و شامل هر دو شریک زندگی می شود، اما گاهی اوقات یکی از شرکا تصمیم می گیرد که به تنهایی با یک درمانگر کار کند.

همچنین بهتر است بدانید! مشاوره ازدواج می تواند به زوجین در انواع روابط صمیمی، صرف نظر از گرایش جنسی یا وضعیت ازدواج، کمک کند.

مشاوره ازدواج چیست

برخی از زوجین برای تقویت مشارکت و شناخت بهتر از یکدیگر به دنبال مشاوره ازدواج هستند. مشاوره ازدواج همچنین می تواند به زوجینی که قصد ازدواج دارند کمک کند تا درک عمیق تری از یکدیگر داشته و اختلافات قبل از ازدواج را برطرف نمایند.

لازم به ذکر است! همه زوجین درگیری را تجربه می کنند. برای مثال برخی در مورد پول و یا مسائل جنسی دچار مشکل هستند و این روزها همه گیری ویروس کرونا استرس بالقوه دیگری را نیز به آن اضافه کرده است.

در این حالت مشاور می تواند یک راه حل مناسب باشد.  طبق انجمن روانشناسی آمریکا، حدود 75 درصد از زوجینی که زوج درمانی را انتخاب می کنند، می گویند این مسائله روابط آنها را بهبود بخشیده است.

به طور کلی برای کمک به بسیاری از موضوعات خاص می توانید از مشاوره ازدواج استفاده شود. موضوعات خاص مانند:

  • مشکلات ارتباطی
  • مشکلات جنسی
  • درگیری در مورد تربیت فرزند
  • سوء مصرف مواد
  • عصبانیت و یا استرس
  • خیانت

مشاوره ازدواج در موارد سوءاستفاده در خانه و ترس ناشی خشونت حاد نیز ممکن است، مفید باشد. با این حال به تنهایی در این مورد کافی نیست و برای پشتیبانی اضطراری  بهتر است با پلیس تماس گرفته شود.

مشاوره ازدواج چیست
مشاوره ازدواج چیست

چهار مزیت عمده مشاوره زوجین به شرح زیر است:

  • می تواند به شما کمک کند احساسات خود را در مورد رابطه روشن کنید.
  • می تواند به رفع سد راه های ارتباطی قبل از رسیدن به بن بست کمک کند.
  • می تواند صمیمیت و ارتباط را تعمیق بخشد.
  • می تواند به ارتقاء خودآگاهی و رشد شخصی کمک کند.

طبق تحقیقات انجمن ازدواج و خانواده درمانی آمریکا، 98٪ زوجینی که مشاوره ازدواج را امتحان می کنند، گزارش می دهند که درمانگران آنها “عالی” یا “خوب” هستند. از بین زوجینی که مشاوره ازدواج می دهند، 90٪ احساس می کنند که سلامت عاطفی آنها بهبود یافته است.

مشاوره ازدواج چیست ؛ چگونه برای مشاوره ازدواج آماده می شوید؟

تنها آمادگی لازم برای مشاوره ازدواج، یافتن یک درمانگر است. قبل از تصمیم گیری می توان با چندین درمانگر مصاحبه کرد.

قبل از تعیین جلسات با یک درمانگر خاص، باید در نظر گرفته شود که آیا درمانگر برای هردو زوج مناسب است یا خیر. موارد زیر سوالاتی است که در انتخاب هرچه بهتر درمانگر کمک کننده خواهد بود:

  • سوابق آموزشی، تجربی و تربیتی
  • مجوز
  • اعتبار
  • چگونگی مقابله درمانگر در مورد مسائلی مانند مسئله پیشرو
  • تعداد جلسات برنامه درمانی
  • مدت زمان هر جلسه درمانی
  • هزینه هر جلسه

آنچه می توان از مشاور ازدواج انتظار داشت، چیست؟

  • آموزش مهارت های لازم برای تحکیم روابط خانوادگی
  • ارتباطات آزاد
  • حل مسئله و مصاحبه به صورت منطقی و به دور از تنش
  • بازسازی رابطه و رفع نواقص موجود

در زیر مواردی وجود دارد که باید هنگام مشاوره ازدواج در نظر گرفته شود:

  • ممکن است دشوار باشد که در مورد مشکلات شخصی با مشاور صحبت شود!

جلسات ممکن است در سکوت بگذرد زیرا زوجین از اشتباهات درک شده عصبانی می شوند یا ممکن است در طول جلسات داد بزنند یا بحث کنند. هر دو خوب هستند. درمانگر می تواند به عنوان یک داور عمل کند و به زوجین کمک کند تا به درک بهتری برسند.

  • تصمیم گیری برای مشاوره ازدواج می تواند دشوار باشد!

 بعضی اوقات برداشتن اولین قدم با اعتراف به “رابطه نیاز به کمک دارد” سخت ترین قسمت است.

  • اگر همسر از حضور در جلسات مشاوره ازدواج امتناع ورزید، شخص به تنهایی همچنان می تواند در جلسه شرکت کند!

 اصلاح رابطه از طریق مشاوره چالش برانگیزتر است، اما فرد می تواند با کسب اطلاعات بیشتر در مورد واکنش ها و رفتار شخصی خود از مزایای آن بهره مند شود.

  • مدت زمان درمان متغیر است!

 برخی از افراد فقط به چند جلسه مشاوره ازدواج احتیاج دارند، در حالی که برخی دیگر به مدت چندین ماه به جلسات درمانی نیازمندند. برنامه درمانی، به شرایط فرد بستگی خواهد داشت.

  • ممکن است مشق شب داشته باشد!

 مشاور ممکن است برای کمک به فرد در تمرین آنچه در طول جلسه آموخته است، تمرینات ارتباطی را در خانه پیشنهاد دهد. به عنوان مثال، هر روز چند دقیقه با همسرتان درمورد مسائل استرس زا چهره به چهره و بدون وقفه صحبت کنید.

  • ممکن است هریک از زوجین به مراقبت اضافی نیاز داشته باشند!

اگر یکی از زوجین با بیماری روانی، سوءمصرف مواد یا سایر موارد کنار آمده باشد، ممکن است درمانگر با سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی برای درمان کامل تر همکاری نماید.

مشاوره ازدواج چیست

مشاوره ازدواج چیست ؛ در مشاوره ازدواج چه می گذرد؟

بیشتر جلسات مشترک خواهد بود، جدا از یک یا دو جلسه منفرد. هدف از جلسه فردی این است که درمانگر پیش زمینه و سابقه مربوط به هرکدام از زوجین را به طور جداگانه دریافت کند و به مشاور فرصت داده شود، درک بیشتری از هر یک از نیازهای خاص فردی داشته باشد.

آیا مشاوران ازدواج، پیشنهاد طلاق می دهند؟

حتی در یک رابطه با مشکل بسیار، یک زوج درمانگر احتمالاً پیشنهاد طلاق نمی کند. با این حال، مشاور به فرد کمک می کند تا آزادانه و منطقی در هر ثانیه تصمیم درست را بگیرد.

درمانگران همه کار را برای حفظ امنیت مشتریان خود انجام خواهند داد.

مشاوران ازدواج طرف چه کسی هستند؟

مشاور ازدواج دیدی دوجانبه خواهد داشت، تصور غلطی که مردم دارند این است که مشاور نباید طرف هر دو همسر باشد، در صورتی که قرار است کاملاً بی طرفانه با شما گفت و گو انجام شود.

چه موقع باید با مشاور ازدواجم صحبت کنم؟

به علائمی که به مشاوره ازدواج نیاز دارد، توجه کنید:

  • شما یا شریک زندگی خود بی تفاوت شده اید.
  • تقریباً تمام ارتباطات منفی است یا منجر به نبرد می شود.
  • شما یا شریک زندگی خود دروغ می گویید یا اسرار را نگه می دارید.
  • رابطه شما فاقد صمیمیت است.
  • شما خیانت کرده اید یا شریک زندگیتان خیانت کرده است.

اولین قدم در مشاوره ازدواج چیست؟

صحبت صمیمی با یکدیگر و تقویت ارتباط عاطفی و درک، مرحله اول مشاوره ازدواج است. این به زوجین کمک می کند تا تجربه های جدید و شفابخشی با یکدیگر داشته باشند و مجدد با عشق خود ارتباط موثری برقرار نمایند.

چگونه می توانم مسائل خود را بدون مشاوره حل کنم؟

با تمام تفاسیر گفته شده، گاه فرد برای رویارویی با یک مشاور دچار تنش می شود در این حالت بهتر است بدانید در مواجه با مشکلات خود ابتدا به خوبی به خود نگاهی بیندازید در گام بعدی مسئولیت اقدامات خود را بر عهده بگیرید، با خود و همسرتان صادق باشید، صحبت کنید و به خوبی گوش دهید و سعی در درک طرف مقابل داشته باشید. در نهایت لیستی از چیزهایی تهیه کنید که هر دو می خواهید تغییر دهید.

مطالب مرتبط

مشاوره ازدواج غرب تهران

مشاوره ازدواج شریعتی

مشاوره ازدواج تلفنی

بهترین مرکز مشاوره ازدواج در تهران

چگونه رابطه زناشویی را که از بین می رود، نجات دهیم؟

8 راه برای نجات رابطه در هنگام از بین رفتن وجود دارد:

  • هیچ تصمیم عجولانه ای نگیرید.
  • صادق باشید.
  • به دنبال درمان باشید.
  • بفهمید که چگونه در بروز مشکل سهیم هستید.
  • بر بهبود خود تمرکز کنید.
  • درد همسرتان را بشناسید.
  • مدتی را به تأمل در امور خوب اختصاص دهید.
  • بیشتر اوقات “متشکرم” بگویید.
مشاوره ازدواج چیست
مشاوره ازدواج چیست

مشاوره ازدواج چیست ؛ هفت دلیل متداول برای کمک به زوجین:

  1. شما از هم جدا شده اید.

پس از سالها ازدواج، برخی از زوجین دیگر با یکدیگر درگیر نمی شوند و صرفاً به عنوان هم اتاقی زندگی می کنند.  بسیار در جلسات مشاور از زوجین شنیده می شود که “ما با هم یک خانه اداره می کنیم و بین ما هیچ ارتباط و صمیمیتی وجود ندارد”.

زوجین غالباً فراموش می كنند كه در وهله اول چه چیزهایی آنها را گرد هم آورده، چرا عاشق هم شده اند. اگر مدت ها با کسی بوده اید، روایت زندگی، خاطرات و تاریخچه ای ساخته اید که نمی توانید با شخص دیگری جبران کنید. زوج درمانی می تواند به رشد مجدد آن کمک کند.

  1. درمورد پول درگیر می شوید.

پول همیشه برای زوجین مسئله ای مناقشه برانگیز بوده است. در یک نظرسنجی، 36 درصد افراد متاهل 55 تا 64 ساله گفتند که مسائل مالی باعث مشاجره با همسران می شود.

برخوردها ممکن است به دلیل تفاوت روش های خرج کردن یا اختلاف نظر در مورد نحوه پس انداز در زمان بازنشستگی باشد. ممکن است استرس در مورد نداشتن پول کافی یا نابرابری در نحوه مدیریت وجود داشته باشد.

پول می تواند احساس شدید عصبانیت، اضطراب و حسادت را برانگیزد. درمان به افراد کمک می کند تا به درک درستی برسند و نقاط مشترک را بیابند.

  1. شخصی خیانت کرده است.

یکی از رایج ترین دلایل مراجعه به زوج درمانی تلاش برای ترمیم نقض اعتماد است. انجمن آمریكا برای ازدواج و خانواده درمانی دریافت كه 15 درصد از زنان متاهل و 25 درصد از مردان متاهل اظهار داشتند كه رابطه خارج از ازدواج داشته اند.

اما مطمئناً این مسئله فقط به معنای خیانت جسمی نیست. پنهان کردن چیزی و مخفی بودن، خیانت عاطفی است.

فرد ممکن است از طریق شبکه های مجازی با یک دوست قدیمی دوباره هم صحبت شود و به او فکر کند، در این حالت فرد ظاهرا در حال گفت و گویی بی ضرر است، اما در طولانی مدت در بسیاری از موارد این روابط فراتر خواهد رفت.

اگر وسوسه گمراهی وجود دارد، بهتر است فرد اکنون مشاوره را امتحان نماید تا بعداً با عواقب آن روبرو نشود. حدود یک سوم زوج های متاهل از یک ماجرای عاطفی جان سالم به در می برند، آنها کسانی هستند که برای معالجه می روند و تمام تلاش خود را برای نجات زندگی خود انجام می دهند.

4- شما استدلالهای آسیب زا و بی حاصل زیادی دارید.

همه ما روش های مختلفی برای حل تعارض داریم. برخی از ما در رویارویی با مشکلات رشد می کنیم. انفجارهای بزرگ می تواند باعث ترک خوردن یک رابطه شود، اما مشاجرات مکرر می تواند به همان اندازه به مرور مخرب باشد.

در این حالت زوجین وارد یک حلقه تکراری می شوند و بحث بارها و بارها تکرار خواهد شد. بهتر است بدانید! بحث به خودی خود چیز بدی نیست بلکه روشی است که مردم درگیری را کنترل می کنند.

بحث ها لزوماً همان چیزی نیست که فرد می گوید بلکه نحوه گفتن آن ها مهم است. می تواند انتقاد یا شکایت، ضربات مشتی یا سخنان نامهربان یا سوءاستفاده کلامی مانند صدا زدن یا داد زدن باشد.

  1. شما از یک تغییر بزرگ عبور می کنید.

حتی اگر زوجین شرایط خوبی داشته باشند، یک تغییر بزرگ می تواند پویایی روابط را متزلزل کند و سبک های مختلف کنار آمدن باعث ایجاد اصطکاک خواهد شد.

این موضوع می تواند وابسته به یک بیماری، بازنشستگی یا ترک فرزند باشد. پس از ازدواج فرزندان، ممکن است به شریک زندگی خود نگاه کنید و به خود بگویید “من نمی دانم شما کی هستید. حتی مطمئن نیستم که من کی هستم”.

 و یا ناگهان مراقبت از والدین بیمار، که می تواند بخش عمده ای از وقت و توجه را به خود اختصاص دهد، مجموعه ای متفاوت از چالش ها را به وجود می آورد. زوج درمانی می تواند با بازیابی ارتباط به فرد کمک کند تا با مسائل جدید کنار بیاید.

  1. شما دچار کمبود عشق و محبت هستید.

در تحقیقی که در ژورنال جنس درمانی و زناشویی درمانی منتشر شده است، از 371 نفر که اخیراً طلاق گرفته اند خواسته شده است که دلایل جدایی خود را انتخاب کنند.

پاسخ شماره یک (از 47 درصد شرکت کنندگان): کمبود محبت یا صمیمیت بوده است. صمیمیت های کوچک، مانند بوسه های گاه به گاه به گونه، گوش دادن به داستان های همسر و حرکات کوچک مهربان می تواند برای کمک به زوجین مهم باشد.

  1. می خواهید از طلاق جلوگیری کنید.

زمانیکه یک زوج برای درمان مراجعه می کنند، آنها در مورد طلاق فکر کرده اند اما می خواهند ببینند که این ازدواج قابل نجات است یا خیر؟ بهتر است بدانید در بسیاری از موارد به کمک یک درمانگر می توان روابط را بهبود بخشید و مجدد زندگی خوبی را تجربه نمود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Captcha loading...

دکمه بازگشت به بالا