دندانپزشکی

عصب کشی دندان در دندانپزشکی چگونه انجام میشود.

عصب کشی دندان یا به اصطلاح علمی آن روت کانال از جمله درمان هایی است که در صورت دیر رسیدگی کردن دندان و دیر مراجعه کردن به دندانپزشکی  اتفاق میافتد. در مرحله اول پوسیدگی دندان درمان ترمیم و پر کردن دندان کافیست اما هر چه زمان بیشتری بگدر این پوسیدگی عمیق تر میشود و ریشه دندان از دست میرود و اصطلاحا نیاز به عصب کشی پیدا میکند. باز هم اگر دیر تر به داد دندان برسیم پوسیدگی به لثه میزند و به جراحی لثه نیاز داریم.

 

دندانپزشکی خوب چه ویژگی هایی دارد اینفوگرافی
ویزگی های یک دندانپزشک خوب

عصب کشی دندان

پس توصیه اول برترین پزشک ابتدا رسیدگی خوب به دندان هایتان است. نخ دندان و روزی حداقل 2 بار مسواک زدن دندان شمارا تا میزان زیادی بیمه میکند و از خرج ها هم در امان خواهید ماند.

مطلب مرتبط:

بهترین دندانپزشک در شرق تهران کیست کلیک


مرکز دندانپزشکی دکتر پور محمد در شرق تهران تهرانپارس

ادرس:

تهرانپارس – نرسیده به فلکه سوم – نبش ۱۹۰ شرقی – ساختمان پزشکان ۱۵۵ – طبقه سوم


توضیح ابتدایی عصب کشی دندان

 

تمام اعضای بدن به خصوص دندان ها که جزئی از صورت می باشند، نیاز به رسیدگی دارند و باید هر چند وقت یک بار برای چکاپ به پزشک مراجعه کرد. در این میان برخی مواقع با پوسیدگی دندان، این عضو زیبایی خود را از دست می دهد و پزشکان سعی می کنند با عصب کشی دندان به درمان آن بپردازند.

یک دندان دارای چندین قسمت می باشد. دندان از دو قسمت تاج و ریشه برخوردار است، ریشه وارد لثه می شود و تاج قسمت بیرونی دندان است که خود آن به دو قسمت مینا و عاج تقسیم می شود.

در این میان، مینای دندان قسمت بیرونی تاج و عاج قسمت داخلی آن می باشد. داخل عاج دندان، اتاقکی به نام اتاق پالپ وجود دارد که اعصاب دندان و رگ های خونی را در خود نگه می دارد و جزئی مهم از دندان می باشد.

مطلب مرتبط:

دندانپزشکی خوب در تهرانپارس

همه چیز درباره مراحل کامل انجام عصب کشی دندان

با توضیحات گفته شده در مورد قسمت های مختلف دندان باید بگوییم که پوسیدگی هایی که نیاز به عصب کشی دندانپزشک دارند، مرحله به مرحله به ریشه می رسند و اوضاع وخیم می شود. پس بهتر است خیلی زود به آن رسیدگی شود.

پوسیدگی یک دندان ابتدا با ایجاد لکه بر روی مینا دیده می شود. کم کم این پوسیدگی به عاج دندان و اتاقک پالپ می رسد که با پیشرفت مرحله به مرحله پوسیدگی، میزان درد بیمار نیز بیشتر می شود و باید دندان عصب کشی شود. بیماران باید قبل از رسیدن پوسیدگی به ریشه به آن رسیدگی کنند و دندان را عصب کشی کنند تا دندان از بین نرود.

شناخت مراحل انجام عصب کشی دندان

ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که افراد می توانند با استفاده کمتر از شیرینیجات، استفاده مداوم از مسواک، استفاده از نخ دندان، استفاده از دهانشویه، مرطوب نگه داشتن دهان و … از نیاز دندان به عصب کشی جلوگیری کنند.

مرحله اول عکس برداری دندان

پزشک در مرحله اول عصب کشی دندان، با استفاده از عکس های رادیوگرافی که از دندان مورد نظر گرفته می شود، آن را معاینه و میزان پوسیدگی و نفوذ آن به اتاق پالپ را تشخیص می دهد. در این مرحله اگر دندان دارای آبسه باشد، ابتدا بیمار باید به مدت هفت تا ده روز با خوردن داروهای خاص عفونت ها را از بین ببرد تا عصب کشی انجام شود.

مطلب مرتبط:

بلیچینگ دندان در شرق تهران 490 هزار تومان

مرحله  دوم درد عصب کشی با استفاده از بی حسی موضعی کم میشود.

در مرحله دوم، ابتدا پزشک یک بی حسی موضعی به لثه بیمار تزریق می کند. تا او درد کمتری را در حیل عمل عصب کشی دندان تحمل کند، هر چند که ممکن است صداهای دستگاه های مورد استفاده پزشک برای عصب کشی کمی برای بیمار آزار دهنده باشد.

مرحله 3

در مرحله سوم پزشک با استفاده از دستگاه فرز، عاج دندان بیمار را سوراخ و با رسیدن به اتاقک پالپ آن را بر می دارد تا بتواند عصب ها و عفونت ها را به طور کامل از آن خارج کند.

مرحله 4

در مرحله چهارم بعد از برداشتن اتاقک پالپ، پوسیدگی ها و عفونت ها کاملا توسط فایل تخلیه می شود.

گفتنی است در برخی مواقع در این مرحله پزشک با عکس گرفتن دوباره از دندان مورد نظر از تخلیه کامل پوسیدگی ها مطمئن می شود.

مرحله 5 عصب کشی

در مرحله پنجم دندان پزشک با استفاده از مواد خاص که با دندان و بافت های آن سازگاری دارد و به لثه و دیگر دندان ها آسیبی وارد نمی کند، به پر کردن سوراخ خالی شده و پانسمان آن می پردازد.

مرحله 6

در مرحله ششم هم بعد از گذشت مدتی، بیمار باید به پزشک مراجعه کند تا تاج دندان عصب کشی شده، توسط روکش یکدست شود. این روکش ضمن  یکدست کردن دندان عصب کشی شده با دندان های دیگر سبب استحکام بیشتر آن می شود.

گفتنی است یک دندان می تواند دارای چندین کانال عصبی باشد که دندان پزشک با توجه به تعداد کانال ها می تواند جلسات عصب کشی را در طی نوبت های مختلف انجام دهد.

قابل ذکر است که افراد باید با دیدن کمی تغییر رنگ در مینای دندان و ایجاد لکه به پزشک مراجعه کند تا پوسیدگی از بین برود و دیگر نیازی به عصب کشی نداشته باشد.


کلینیک ها و مراکز دندانپزشکی خوب

استفاده از کلینیک ها و مراکز معتبر عصب کشی دندان می تواند یکی از انتخاب های برتر بیماران برای عصب کشی باشد.

مرکز دندان پزشکی تهرانپارس دکتر سید محسنی، می تواند به بیماران این امکان را بدهد که ضمن استفاده از تجربه پزشکان متبحر در زمینه عصب کشی و انجام کامل تمامی مراحل ، از خدمات ویژه این مرکز نیز بهره ببرند.

این مرکز می تواند تمام روش های درمانی دندان مانند لمینت، کامپوزیت، عصب کشی، زیبایی دندان و … را برای بیماران انجام دهد و به عنوان یک هدیه دندان های بیماران را جرمگیری کند.


دندانپزشکی شرق تهران



 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا