Articlesمتخصص زنان

کیست سینه ؛نشانه های آن، چگونگی تشخیص و درمان

علائم‌ کیست سینه

کیست های سینه به کیسه های پر از مایع در داخل پستان گفته میشود که معمولاً غیرسرطانی (خوش خیم) هستند. ممکن است یک یا چند کیست در سینه وجود داشته باشد. کیست پستان اغلب مانند انگور یا بادکنک پر از آب احساس می شود ، اما گاهی اوقات فرد در ناحیه کیست احساس سفتی می کند.

کیست های سینه نیازی به درمان ندارند مگر اینکه  بزرگ ، دردناک یا و ناراحت کننده باشند. در این صورت ، تخلیه مایعات از کیست می تواند علائم را کاهش دهد

اگرچه کیست سینه در زنان در هر سنی قابل مشاهده است ، اما شیوع آن در زنان قبل از یائسگی ، معمولاً  در سن زیر۵۰  سالگی دیده می شود. این موضوع نیز معمولاً در زنان یائسه ای که هورمون درمانی انجام می دهند ،رخ می دهد.

علائم‌ کیست سینه

 

کیست ممکن است در یک یا هر دو سینه دیده شود. علائم و نشانه های آن عبارتند از:

  • یک توده گرد یا بیضی شکل با قابلیت تحرک که ممکن است لبه های صاف داشته باشد و  به طور معمول ، البته نه همیشه ، نشان دهنده خوش خیم بودن آن است.
  • ترشحات نوک سینه که ممکن است شفاف ، زرد ، کاهی رنگ یا قهوه ای تیره باشد.
  • درد یا حساسیت سینه در ناحیه توده کیست.
  • افزایش اندازه توده و حساسیت در سینه دقیقاً قبل از دوران پریود.
  • کاهش اندازه توده  و برطرف شدن علائم دیگر پس از دوران قاعدگی

علائم‌ کیست سینه

با وجود اینکه ابتلا به کیست خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهد. اما داشتن کیست ممکن است یافتن توده های جدید پستان یا سایر تغییرات را که نیاز به معاینه توسط پزشک دارد، را دشوار کند.

سینه های شما ممکن است هنگام قاعدگی احساس کشیدگی و درد داشته باشند، بنابراین مهم است که در طول چرخه قاعدگی نسبت به تغییرات در سینه خود حساس باشید تا در صورت بروز مشکلی به سرعت متوجه شوید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم:

بافت طبیعی و معمولی سینه غالباً حالت پف دار یا گره ای دارد. اما اگر احساس کردید یک توده جدید در سینه ایجاد شده،یا مورد قبلی بزرگتر شده و همچنین پس از یک یا دو دوره قاعدگی این مشکل ادامه دارد ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر تغییرات پوستی جدیدی (هر گونه التهاب، تغییر رنگ)  در یک یا هر دو سینه دارید ، با دکتر خود تماس بگیرید.

علائم‌ کیست سینه

علل کیست سینه

هر یک از پستانها دارای قسمت هایی ست  که در دوران بارداری و شیردهی شیر تولید می کنند. بافت سینه که به پستان شکل می دهد از بافت چربی و بافت همبند فیبر تشکیل شده است. کیست در نتیجه تجمع مایعات در داخل غدد موجود در سینه ها ایجاد می شود.

 

کیست پستان ممکن است در دو اندازه ی:

  • میکرو کیست ها احتمال دارد در طول آزمایش های تصویربرداری ، مانند ماموگرافی یا سونوگرافی دیده شوند ، اما اندازه آنها خیلی کوچک است.
  • ماکروسیست ها به اندازه کافی بزرگ هستند که احساس شوند و  قطر آنها می تواند به حدود 1 تا 2 اینچ (2.5 تا 5 سانتی متر) برسد.

کیست ممکن است در نتیجه تغییرات هورمونی ناشی از قاعدگی ماهانه ایجاد شوند.

 

 

روش های تشخیصی:

تشخیص کیست معمولاً به وسله ی معاینه پستان است. آزمایش های تصویربرداری ، مانند سونوگرافی سینه یا ماموگرافی ؛ و احتمالاً آسپیراسیون با سوزن ریز یا بیوپسی سینه هم تجویز می شود

اگر کیست بزرگ باشد یا باعث احساس ناراحتی گردد ، پزشک مایعات درون آن را با استفاده از یک سوزن یا سرنگ خارج کند. 

رنگ مایع می تواند از شفاف یا تیره رنگ باشد. اگر درون مایعات خون هم دیده شود ، برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا