متخصص زنان

عوارض پس از یائسگی

 عوارض پس از یائسگی

عوارض بعد از یائسگی

درمیانه دهه چهارم و پنجم زندگی هر زنی اتفاقات به خصوصی رخ می دهد این دوره پایان دوران قاعدگی و پریود در زنان است که دوران یائسگی نامیده می شود.علایم مختلفی در شروع این دوران وجود دارد که در اثر کاهش تولید هورمون ها از سوی تخمدان حاصل می شود.کمتر شدن هورمون های زنانه و بویژه هورمون استروژن مسبب شروع دوران یائسگی است که به تدریج قاعدگی ها نامنظم می شود و در نهایت به اتمام می رسد.

در هر صورت با شروع علایم یائسگی و نداشتن پریود در مدت 12 ماه ، یائسگی آغاز می شود.

به طور متوسط یائسگی به مدت هفت سال ادامه دارد و در این مدت عوارض گوناگونی می تواند داشته باشد.در کنار تمام شدن دوران قاعدگی ، عوارضی مثل به هم ریختن برنامه ی خواب تا احساس گرگرفتگی و تاثیرات عصبی می تواند نا خوشایند باشد.

بهترین متخصص زنان در شرق تهران

 عوارض پس از یائسگی
عوارض پس از یائسگی

عوارض و مشکلات روحی و عصبی یائسگی

یائسگی باعث ایجاد حالت نوسانی در روحیه ی شما می شود.یک روز در میان شاد بودن یا مضطرب و ناراحت ممکن است باعث بروز مشکلات مهمی مثل افسردگی شود.در دروان یائسگی باید توجه ویژه به افسردگی و اضطراب داشت و اگر در مدت طولانی مثل چند هفته اضطراب وجود داشته باشد باید به پزشک مراجعه کرد.

عرق کردن در طول شب و گرگرفتگی هم مشکلات ناخوشایندی هستند که در این دوران بروز می کنند و مشکلاتی هم برای خواب فرد ایجاد می کنند.گفته می شود یائسگی در مشکلات کاهش حافظه هم موثر است.

 عوارض پس از یائسگی
عوارض پس از یائسگی

گرگرفتگی

احساس داغی پوست همراه با عرق کردن که به فرد احساس برافروختگی پوست را می دهد و در هر ساعتی از شبانه روز ممکن است بروز کند.دلیل اصلی هم کمبود هورمون های پروژسترون و استروژن است در دوران یائسگی احساس گرگرفتگی می تواند چند سال ادامه داشته باشد.

این مشکل از عوارض متداول دوران یائسگی است.دوری از مصرف نوشیدنی های کافئین دار و نوشیدنی های داغ برای پیشگیری از این مشکل مفید است . همچنین باید آرامش ذهنی و روحی را حفظ کنید.

مشکلات سیستم ایمنی و مجاری ادراری

بی اختیاری ادرار از عوارض یائسگی می باشد ، این بی اختیاری مشکلات بسیاری را برای فرد ایجاد می کند و حتی در حین خندیدن یا عطسه هم ممکن است بروز کند. و عملکرد سیستم خواب فرد را هم دچار مشکل می کند.

یکی از مشکلات مهم دیگر که برای یائسگی باید نام برد افزایش خطر ابتلا به چاقی و اضافه وزن است که باید جدی گرفته شود.

سیستم اسکلتی و عضلات

یائسگی خطر مبتلا شدن به پوکی استخوان در در فرد یائسه افزایش می دهد و فرد در معرض آسیب های جدی مثل شکستگی استخوان قرار می گیرد.خشک شدن مفاصل در کنار درد که در اثر از دست رفتن توده های عضلانی است می تواند خطر آفرین باشد.

برای کاهش درد در مفصل و عوارض پوکی استخوان ورزش منظم توصیه می شود.

در کنار اینها به طور کلی با شروع یائسگی مشکلاتی در سیستم تناسلی و تولیدمثل فرد هم ایجاد می شود.توقف تخمک گزاری برای حاملگی و عوارض در روابط زناشویی مانند خشکی واژن و کاهش یا نبود میل جنسی در دوران یائسگی شایع است.

برای مشکلات مربوط به میل جنسی و روابط زناشویی پزشک متخصص زنان و زایمان می تواند کمک کننده باشد.

 

مطالب مرتبط : 

 

متخصص زنان و زایمان در تهران

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا